Simulointi tarjoaa tehokkaan avun päätöksentekoon. Simuloinnin avulla voidaan testata uusia järjestelmiä tai prosesseja ja niihin suunniteltuja muutoksia sekä erilaisia skenaarioita ennen päätöksentekoa.
Simuloinnissa jäljitellään tosielämän prosessien ja järjestelmien toimintaa. Siinä käytetään malleja, jotka edustavat valitun prosessin tai järjestelmän ominaisuuksia ja piirteitä. Simuloinnissa tutkitaan mallinnetun järjestelmän käyttäytymistä erilaisissa olosuhteissa.
Olipa tehtävänäsi suunnitella uusi tehdas, pienentää tuotantokustannuksia, kehittää asiakaspalvelua tai jakeluverkostoa, logistiikan simulointi antaa sinulle laajat mahdollisuudet erilaisten vaihtoehtojen testaamiseen – tietokoneen näytöllä, ilman taloudellista riskiä.
EP-Logistics on hyödyntänyt simulointia logistiikan kehittämisessä vuodesta 1983. Palveluihimme kuuluvat mm. tuotantolaitosten, toimitusketjujen, liikekeskusten, joukkoliikenneterminaalien ja satamien logistiikan simulointi.
Lisää tietoa esimerkiksi simulointiprojektin kulusta löydät tästä blogista: simulointi logistiikkasuunnittelun työkaluna
Edullisuus. Simulointi on huomattavasti tosielämän kokeilua halvempi vaihtoehto. Simuloinnin avulla voidaan välttää turhat investoinnit, joiden toteuttaminen todellisuudessa vaatisi investointeja esimerkiksi tiloihin, laitteisiin tai henkilöstöön.
Nopeus. Simuloinnin toteuttaminen vie huomattavasti vähemmän aikaa kuin muutoksien toteuttaminen ja niiden seuranta tosielämässä. Simuloinnin toteuttamisen kestoon vaikuttaa paljon simulointikohteen monimutkaisuus.
Toistettavuus. Tosielämässä prosessia testatessa olosuhteiden pitäminen muuttumattomina on haastavaa. Tämän seurauksena testauksen tulokset eivät ole aina kovinkaan vertailukelpoisia keskenään. Simuloinnin avulla samaa järjestelmää voidaan testata toistuvasti samoissa olosuhteissa erilaisilla syötteillä.
Turvallisuus. Simulointi on turvallinen vaihtoehto testata erilaisia ideoita, koska se ei vaadi olemassa olevien prosessien häiritsemistä. Kaikkia muutosten seurauksia ei aina onnistuta ennustamaan, joten simulointi auttaa niidenkin näkökulmasta välttymään epämiellyttäviltä yllätyksiltä.
Henkilöstön koulutus ja motivointi. Pelkästään simulointimallin rakentaminen voi tarjota asiakkaalle uusia havaintoja, koska mallin rakentaminen vaatii huolellista prosessien tarkastelua ja ymmärtämistä. Simuloinnin avulla voidaan perustella muutoksen tarpeellisuutta eri sidosryhmille.