EP-Logistics tekee tavaratalojen ja kauppakeskusten tavara- ja asiakasvirtaselvityksiä. Asiakasvirtaselvityksissä määritetään kaikki asiakasvirrat, jotka kulkevat keskuksessa. Kävijät muodostuvat julkisesta liikenteestä, autoilijoista, pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. Asiakasvirtaselvityksessä selvitetään vuotuinen, päivittäinen ja huipputunnin asiakasmäärä.
Näiden tietojen perusteella mitoitetaan hissit, liukuportaat ja pysäköintipaikat sekä saadaan suunnittelua varten lisätietoa auto-, asiakas- ja ostoskärryvirroista.
Kauppakeskuksessa toimijoita on useita kymmeniä niin myynnin kuin tavarantoimittajien puolella. Kaikkien tavarantoimitusten yhteen sovittaminen on erittäin vaativaa. Suurin osa toimituksista tapahtuu aamun tunteina, etenkin tuoretavaroiden, joita toimitetaan päivittäistavarakauppoihin, ravintoloihin ja kahviloihin.
Näiden lisäksi on huolehdittava vaatteiden, urheiluvälineiden, kodinkoneiden ja muiden eri tuoteryhmien tavaroiden toimituksista. Kauppakeskuksen logistiikka koostuu monesta osatekijästä ja on edellytys keskuksen toimivuudelle ja viihtyisyydelle.
Kun edellä mainitut työvaiheet on käyty läpi, tuloksena on valmis ja selkeä kauppakeskuksen logistiikkasuunnitelma, jonka pohjalta arkkitehti tai rakentaja voi lähteä toteuttamaan projektia.