Kustannuspaineet, tiukemmat toimitusajat, saatavuus sekä ympäristövaikutukset. Tässä on vain muutama asia, joiden kanssa tämän hetken ja tulevaisuuden logistiikka-alan ammattilaiset joutuvat painimaan.

Kuten kymmenet tuhannet muutkin logistiikan ammattilaiset, kävin Logimat-messuilla haistelemassa, löytyisikö sieltä jotain uutta, jolla voisimme asiakkaitamme auttaa edellä mainituissa haasteissa. En valitettavasti voi kertoa tällä kertaa uusista mullistavista teknologioista Logimatissa, koska sellaisia ei oikeastaan ollut viime vuoteen verrattuna.

Kaksi päivää messuilla pyörimistä kehittyneiden automaatioratkaisuiden seassa laittoi kuitenkin ajattelemaan, että miksi vielä löytyy paljon yrityksiä, joissa automaatiota ei ole hyödynnetty. Ja toisaalta, mitkä tekijät tulevaisuudessa ajavat yrityksiä kohti automaatiota.

Pohdin tässä blogissa muun muassa:

  • mihin suuntaan logistiikan automaatio on menossa
  • mitkä tekijät kannustavat automaation hyödyntämiseen ja mitkä eivät
  • mitkä asiat viestivät automaation tarpeesta

Blogin lomassa on myös kuvia ja videoita tämän vuoden Logimatista.

Logimatissa kehitys teknologioiden osalta maltillista ja esillä jopa museokampetta?

Teknologioiden osalta kehitys viime vuoteen verrattuna oli maltillista. Esillä olleet teknologiat olivat hyvin samanlaisia kuin viime vuonna. Tismalleen samojakin ratkaisuita oli näytillä. Tämän takia en aio kirjoittaa postausta messujen teknologioista. Postauksen vuoden 2023 Logimatin teknologioista löydät täältä.

Vierailin Deutsches Museumissa Münchenissä Logimatin jälkeisenä päivänä. Museo oli upea, vahva suositus sille! Museokierroksellani törmäsin robotiikan osastolla muun muassa AMR-robotteihin, robottikäsivarsiin sekä konenäköön (kuvat alla). Siis samoihin teknologioihin, joita olin päivää aiemmin nähnyt sisälogistiikka-alan kärkimessuilla. Ovatko ne tosiaan jo museokampetta? Noh, ei ehkä ihan niinkään, mutta sattuma oli kuitenkin minusta huvittava.

Mihin automaatio on menossa? Mission: Zero Touch

Päällimmäisenä messuilta jäi mieleen Knappin iskulause ”Mission: zero touch”. Yrityksen missiona on siis kasvattaa heidän asiakkaiden automaatioastetta ja painaa minimiin manuaalisen työn määrä varaston prosesseissa. Jopa siihen pisteeseen asti, että ihmisen ei tarvitse osallistua yhteenkään prosessin vaiheeseen.

Iskulause kuvaa suurimpien automaatiotoimittajien kehityssuuntaa hyvin. Esimerkiksi Knapp, Jungheinrich sekä Ferag pyrkivät tarjoamaan ratkaisuja asiakkaille, joiden avulla he pystyvät automatisoimaan koko varastonsa toiminnan siten, että ihmiset eivät sekaannu ollenkaan prosesseihin.

Isot automaatiotoimittajat pyrkivät kohti tätä tavoitetta ostamalla pienempiä automaatiotoimittajia, joilla on yksittäisiä ratkaisuja ja osaamista, jotka puuttuvat isompien toimittajien portfolioista. Esimerkiksi Jungheinrich osti vuonna 2023 koko Magazinon osakekannan. Videossa alla Magazinon kehittämä SOTO, jonka esimerkiksi MAN on ottamassa käyttöön automatisoidakseen tuotantologistiikkaansa.

Toimittajat ovat ennenkin tarjonneet kokonaispaketteja, mutta koonneet ne omista ja alihankkijoiden laitteista. Tyypillisesti toimittajat tarjoavat ensisijaisesti omia tuotteitaan, mikä ei välttämättä ole asiakkaan etu. Laaja tarjonta saattaa johtaa tasapuolisempaan teknologioiden tarjontaan. Se saattaa myös helpottaa laitteiden yhdistelyä saman ohjauksen alle ja vähentää huoltokustannuksia.

Näiden toimittajien maalailema kuva Ilman ihmisiä pyörivästä varastosta, joka hyödyntää uusimpia automaatioteknologioita, kuulostaa aika hienolta. Se kuitenkin on vielä harvemmin todellisuutta.

Miksi kaikki yritykset eivät vielä hyödynnä automaation mahdollisuuksia?

Ehkä suurin yksittäinen este automaation käyttöönotolle on investointikustannukset. Automaatio vaatii huomattavan suuret investoinnit etukäteen. Nämä investoinnit maksavat itsensä takaisin tyypillisesti vasta useiden vuosien jälkeen.

Suurissa yrityksissä päättäviin osapuoliin voi kohdistua tulospaineita, jotka ohjaavat tavoittelemaan lyhytaikaisia voittoja. Tämä ei houkuta investoimaan automaatioon, vaikka se todellisuudessa voisi hyvinkin olla osakkeenomistajien voiton maksimoinnin kannalta hyvä päätös. Pienissä yrityksissä puolestaan vaadittu investointi voi yksinkertaisesti olla liian suuri, vaikka automaatio sopisikin toiminnan luonteeseen.

Kävin kuuntelemassa luentoa messuilla, jonka aiheena oli konenäkö. Luento olikin yllättäen saksaksi, joten seuraamiseni jäi kalvojen varaan. Tästä huolimatta esitys oli varsin mielenkiintoinen.

Tällä luennolla pohdittiin, miksi automaatiosta ei ole vielä tullut valtavirtaa. Yhdeksi syyksi mainittiin se, että roboteilta vaaditaan 100 % onnistumista. Roboteille ei siis sallita minkäänlaisia virheitä, toisin kuin ihmisille, jotka toilailevat vähän väliä. Tämä hidastaa automaation käyttöönottoa etenkin liikkuvien robottien osalta.

Vinkkinä seuraavien vuosien kävijöille: myöhemmin kävi ilmi, että luentoja olisi voinut seurata käännöslaitteen kanssa, jonka sai lainaan, mutta itseltä se meni ohi.

Tarvittavan kapasiteetin kausiluonteisuus voi myös jarruttaa investointihaluja automaatioon. Jos tarvittava läpimeno vaihtelee paljon, se on ongelma automaation kannalta. Tällöin automaatio joudutaan mitoittamaan huippuaikojen mukaan, jolloin osan ajasta kapasiteettia jää hyödyntämättä ja se voi tulla kalliiksi.

Automaatio sopii parhaiten prosesseihin, jotka ovat vakiintuneita. Jos yrityksesi prosessit ovat muutoksessa ja toimintasi kehittyy nopeasti, ei ole välttämättä viisasta hankkia automaatiota, koska sitä voi olla haastava sovittaa uusiin muuttuneisiin prosesseihin. Alla videossa esimerkki erilaisten prosessien automaatioista 4am Roboticsilta.

Mitkä tekijät puolestaan ohjaavat yrityksiä kohti automaatiota?

Pula osaavista työntekijöistä on varmasti monen huolenaihe alalla. Väestön ikääntyessä työntekijöitä on entistä vaikeampi löytää ja palkata. Myöskään varastotyö itsessään ei ole ehkä se kaikkein houkuttelevin uravalinta pitkässä juoksussa. Uusien teknologioiden avulla pystytään automatisoimaan jatkuvasti monimutkaisempia tehtäviä. Ihmisille jää silloin oikeasti lisäarvoa tuottavat tehtävät.

Esimerkiksi alla olevassa videossa Knappin iskulauseen mukainen osaratkaisu. Robotti kerää tuotteet automaattisesti linjalta ja pudottaa pusseihin, joissa tuotteet päätyvät lopulta takaisin laatikoihin.

On ihme, jos et työssäsi kohtaa minkäänlaisia kustannuspaineita. Pitkässä juoksussa hyvin toteutettu automaatio tulee varmasti työntekijöitä halvemmaksi vaihtoehdoksi. Vaikka investointikustannukset ovat huomattavia, kannattaa sinun kuitenkin miettiä pitkää peliä.

Statista arvioi maailmanlaajuisen verkkokaupan vähittäismyynnin kasvavan noin 9 % vuosivauhtia seuraavat neljä vuotta. Tämä tarkoittaa sitä, että toimituksilta vaaditaan yhä lyhyempiä toimitusaikoja ja varastoilta odotetaan hyvää saatavuutta.

Itse en ainakaan yleensä tilaa verkkokaupasta, jolta tuotetta ei löydy varastosta suoraan, koska en malta odottaa. Muutamankin päivän toimitusaika tuntuu pitkältä, kun odottaa Postin saapumisilmoitusta. Automaatio on yksi keino vastata verkkokaupan vaatimusten ja asiakkaiden kärsimättömyyden kasvuun.

Automaatiolla on saavutettavissa myös paljon muita etuja, mutta edut ovat usein hyvin tapauskohtaisia. Tässä on listattuna vielä yksittäisiä automaation etuja:

  • Parempi resurssien allokointi
  • Tarkempi keräily ja vähentyneet toimitusvirheet
  • Parempi asiakaspalvelu
  • Tehokkuus ja tuottavuus
  • Vähentyneet puutetilanteet
  • Turvallisuus

Haluatko tietää, miten yrityksesi voisi hyötyä automaation lisäämisestä? Lue täältä, miten voimme auttaa asiassa.

Näistä merkeistä tunnistat, että sinunkin on aika harkita automaatiota:

  • Tilasi ovat loppumassa kesken. Tuntuuko sinusta, ettet saa käytettyä optimaalisesti kaikkea saatavilla olevaa tilaa?
  • Skaalautuvuus on haasteellista. Eikö nykyiset prosessit kestä kasvavia tilausmääriä?
  • Palkkakustannukset rasittavat toiminnan katteita. Aiheuttavatko palkkakustannukset päänvaivaa samalla, kun kohtaat kustannuspaineita?
  • Tilauksia ei saada lähetettyä tai toimitettua tarpeeksi ajoissa. Tuntuuko, että manuaaliset prosessit eivät riitä enää aina kiristyville toimitusaikavaatimuksille?
  • Virheellinen keräily aiheuttaa toimitusvirheitä. Oletko kenties huomannut, että keräilyssä tapahtuu liikaa virheitä?
  • Varastodatasi on epäluotettavaa. Onko esimerkiksi varastotasot toistuvasti pielessä?

Jos vastasit yhteen tai useampaan kohtaan kyllä, automaatiosta voi olla sinulle hyötyä. En väitä, että nämä ongelmat tulisi aina korjata automaation avulla. On paljon muita ratkaisuja, joilla näitä haasteita voidaan selättää. Automaation lisäämisen tulisi kuitenkin olla ehdottomasti harkittava vaihtoehto näissä tilanteissa.

Yhteenveto

Vaikka automaatio sinänsä kuulostaa houkuttelevalta, ei sen etuja kannata ikinä ottaa itsestään selvyytenä. Saavutat automaation edut ainoastaan valitsemalla oikeat teknologiat ja suunnittelemalla ne huolellisesti yrityksesi tarpeisiin.

Jos tunnistit, että automaatio voisi sopia yrityksesi logistiikan tarpeisiin, mutta et ole varma asiasta, voit kysyä asiasta meiltä ilmaisessa tapaamisessa. Voit lukea täältä, miten asiakkaamme ovat onnistuneet automaatiohankkeissa ja miksi he ovat luottaneet meihin.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Varastoinnin ulkoistaminen: edut, ongelmat ja 3PL-kumppanin valinta

Varastoinnin ulkoistamisessa etujen ja haasteiden harkinta on tärkeää. Oikean 3PL-kumppanin valinta on avain onnistumiseen.

Logimat 2023: Logistiikan merkittävimmät trendit ja teknologiat

Tässä artikkelissa käsitellään logistiikan viimeisimpiä trendejä, teknologioita sekä haasteita, joita tunnistimme Logimat -messuilla.

Simulointi logistiikkasuunnittelun työkaluna

Tässä artikkelissa käsitellään simulointia, simuloinnin sovelluskohteita, simuloinnin etuja sekä simulointiprosessin toteutusta.