Hobby Hall – logistiikkastrategia

Tausta

EP-Logistics Oy on tehnyt useita yritysten ja julkisen sektorin logistiikkaselvityksiä. Stockmann-konserniin kuuluvalle Hobby Hallille laadittiin postimyyntiyrityksen erityispiirteet huomioiva logistiikkastrategia.

Hobby Hall tarjoaa asiakkailleen tuotteita ja palveluita postimyyntiin, online-kaupan ja omien myymälöiden kautta. Hobby Hallin myynti oli vuonna 2000 yli 1,2 miljardia markkaa. Yritys toimii Suomen, Viron ja Latvian markkinoilla.

Yrityksen logistiikan tulee vastata liiketoiminnan asettamiin haasteisiin mahdollisimman kustannustehokkaasti. Hobby Hallin tapauksessa logistiikan pitää toimia sujuvasti sekä etäkaupan että myymälöiden osalta. Logistiikkatoiminnoissa on huomioitava myös online-kaupan asettamat erityisvaatimukset tilaus-toimitusketjulle.

Toimeksianto ja tulokset

Projektin aikana laadittiin yritykselle liiketoiminnan kasvutavoitteita tukeva logistiikkastrategia. Strategian tueksi tehtiin kattava tilannekatsaus logistiikan nykytilasta. Tällöin kehitettiin mm. mittaristo logistiikkatoimintojen tehokkuuden arvioimiseksi ja laadittiin laskelmat logistiikan yksikkökustannuksista.

Hyödyt

Logistiikkastrategiaa laadittaessa saatiin vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on yrityksen logistiikan nykytilanne ja haasteet?
  • Mitkä ovat kasvavan online-kaupan vaatimukset logistiikan suhteen?
  • Kuinka logistiikkatoimintojen suoritustasoa tulisi mitata?
  • Mitkä ovat tuotteiden oikeat käsittelytavat logistiikkakeskuksessa?
  • Mikä on logistiikan toimintakapasiteetti ja kuinka sitä voidaan parantaa?
  • Mikä on logistiikan yksikkökustannus? (Paketti- ja tuotekustannuslaskelma.)
  • Tarvitaanko lähitulevaisuudessa uusia logistiikkainvestointeja?